Sportwerkgever

Nieuw coachingsaanbod voor WOS-leden

Nieuw coachingsaanbod voor WOS-leden

De diversiteit in de sport en haar werkgevers is groot, echter de gemeenschappelijke deler is dat elke sportwerkgever in ontwikkeling is en deze ontwikkelbehoefte zich kan vertalen in allerlei coachvragen op het niveau van team, individu en leiderschap. De WOS zocht voor haar werkgevers en medewerkers een partij die vragen op het gebied van vitaliteit, ontwikkeling, verandering, effectiviteit en teamdynamiek op zo’n manier invult dat elke interventie bijdraagt aan de groei van de héle organisatie. Met CoachNetwerk is deze partij gevonden en zijn afspraken in een collectieve mantel afgesproken, zodat naast kwaliteit de leden ook kunnen profiteren van een mooi aanbod in dienstverlening en prijsafspraken.

ARNHEM - 23 oktober 2018

Nischa Janssen is vanuit haar sectorthema vitaliteit, loopbaan en ontwikkelen op zoek gegaan naar samenwerkingspartners die de leden van de WOS ondersteunen bij arbeidsgerelateerde coachvragen. “Vanuit werkenindesport.nl, initiatief van WOS, vakbonden en NOC*NSF, krijgen we steeds vaker de vraag of we kunnen ondersteunen bij teamcoaching en individuele coaching. Tijdens mijn accountgesprekken bij de WOS werd deze vraag verder aangevuld vanuit HR en directie om coaching in te zetten in de volle breedte, ook op executive niveau. Van loopbaanbegeleiding tot leiderschapsontwikkeling, van Persoonlijke Effectiviteit tot samenwerking en het omgaan met veranderingen. En oh ja, kennis van het reilen en zeilen in de sport zou toch ook wel erg fijn zijn. Na gesprekken gevoerd te hebben met verschillende partijen had ik nog niet de wow-factor gevonden. Tegelijkertijd waren Arvid van Saane (Hoofd HR en Legal Affairs bij NOC*NSF) en ik ons aan het buigen over een strategische HR-visie van één van onze leden. Al filosoferend over wat we graag wilden realiseren om onze leden en de sector te versterken, bracht Arvid de samenwerking met CoachNetwerk naar voren. We zagen meerwaarde voor onze leden en Arvid heeft me geïntroduceerd bij José. En daar was de klik ten behoeve van onze leden en de sector wél.”

Waar je zélf de remmende factor bent
José Mark is oprichter en directeur van CoachNetwerk. Ze licht toe wat CoachNetwerk is en met welke vragen werkgevers haar kunnen benaderen. “We bieden een netwerk van coachprofessionals door heel Nederland die zich hebben toegelegd op ontwikkelvragen die mensen kunnen hebben vanaf MBO-plus niveau. Die vragen hebben te maken met werk en waar je jezelf tegenkomt, ofwel waar je zélf de remmende factor bent. Of je dat nu zelf signaleert of je leidinggevende. En of je nu in de marketing zit, in HR, directie of ICT, of welke andere functie dan ook. Je merkt dat je zaken tekort komt die je meer wilt ontwikkelen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een werkgever die zijn medewerkers wil meekrijgen in zijn nieuwe plannen. Of iemand die zijn adviezen wil verbeteren, of ze beter wil verwoorden. Of om mensen die last hebben van dominante collega’s. Het kunnen allerlei vragen zijn.”

Je merkt het verschil
“Wij bieden coachprofessionals in heel Nederland die we zelf hebben getest”, vervolgt José. “Er zijn veel mensen die zich coach noemen, maar er zijn er weinig die we goed genoeg vinden. We zoeken de doorgewinterde professional die weet welke techniek hij kan inzetten om mensen te helpen ontwikkelen. Je merkt het verschil: als je met een coach van ons in gesprek bent, gebeurt er totaal iets anders. Dat maakt ons misschien enorm arrogant, maar dat zijn we nu juist niet”, lacht José. “Het is de passie die we hebben.”

Transparant maatwerk
“Voor onze WOS-leden hebben we een procedure ontwikkeld, waarbij maatwerk garant staat”, vertelt Nischa Janssen. “Een one-size-fits-all werkwijze werkt in onze sector niet en van coaches wordt dan ook verwacht dat zij creatief kunnen zijn en buiten een standaard protocol kunnen coachen. Daarnaast is een coachvraag persoonlijk, het gaat om je veilig voelen en samen werken aan het versterken van je kracht. Of het gaat om het individu, een team of een organisatie; het zijn vaak betekenisvolle trajecten die je met elkaar ingaat, waarbij je wilt dat het de eerste keer goed gaat en slaagt. Het moment voor ‘overdoen’ is er niet. Voor ons was dan ook van belang dat er een goede selectie aan vooraf gaat en dat het vervolgens aan de klant is of er een ‘fit’“ is. Ook het streven naar een vooraf besproken aantal sessies, met een kleine afwijking, maakt het transparant. We blijven niet continu door-coachen op dezelfde coachvraag, maar er worden resultaatafspraken gemaakt. In dit alles voorziet Coachnetwerk.”

Hoe gaat het in zijn werk?
“Alle bij de WOS aangesloten leden met vragen hoeven niet zelf op zoek te gaan naar een geschikte coach”, licht José toe. “Ze kunnen ons bellen of mailen en krijgen op basis van de behoefte gelijk twee coaches toegewezen. Dat is de standaard, mensen moeten kunnen kiezen met wie ze een klik hebben. Alle aanvragen komen bij mij persoonlijk terecht. Door de mantelovereenkomst die we met de WOS hebben is verder in alles voorzien: tarieven, facturering, geheimhouding, belasting, AVG, alles is transparant en geregeld.”

Menselijke component in de sport
Zo werkt CoachNetwerk ook al een tiental jaren met en voor NOC*NSF. “Voor CoachNetwerk is dat een relatief kleine organisatie”, aldus José. “De WOS heeft een grote achterban en vormt in die zin een grote organisatie. Hoe dan ook, in de sport merk je dat de menselijke component belangrijk is. Het is niet zoals in sommige industrieën waar mensen een taak hebben en dat is het. In de sport heb je veel gedreven mensen die iets kunnen, maar ze willen het beter kunnen, betere resultaten halen. Ook teams kunnen zichzelf in de weg zitten, dan gaan we met het hele team aan de slag.”

Vertrouwensrelatie
“CoachNetwerk is ons eerste aanspreekpunt voor coachvragen”, vertelt Arvid van Saane, hoofd HR & Legal Affairs bij NOC*NSF. “Onze keus is gebaseerd op vertrouwen en op het gevoel van ruimte en vrijheid. Dat vertrouwen is in eerste instantie ontstaan door persoonlijk contact. Een paar keer per jaar spreken we elkaar live. Daardoor heb ik een gezicht bij de persoon. Ook kunnen we elkaar meer aandacht geven; er is ruimte om belangrijke onderwerpen te bespreken. Zo leerden we elkaar kennen en werd José een vertrouwd gezicht in plaats van een anonieme accountmanager. Een goede basis voor een vertrouwensrelatie. Daarbij is onze ervaring dat de coachvraag altijd wordt beantwoord - zij nemen de regie. En alle coaches zijn gecertificeerd. Dat geeft mij het gevoel dat het goed komt, los van juridische en contractafspraken. Voor de medewerker is de situatie uniek dat hij op basis van zijn coachvraag meerdere coaches aangeboden krijgt, met wie hij een gesprek heeft. Dat geeft hem de ruimte om te kiezen wie bij hem past. Om het coachtraject in te gaan met iemand met wie het klikt. Dat persoonlijke en die vrijheid zijn belangrijke kernwaarden van CoachNetwerk.”

Just in time
“José noemt een voorbeeld van coaching in de sport: bij NOC*NSF was iemand werkzaam die verantwoordelijk was voor marketing. Die werd steeds te lief, te aardig, te voorzichtig gevonden. Hij had goede ideeën, maar wist ze niet te pitchen. Door die onzichtbaarheid dacht zijn leidinggevende dat hij zijn werk niet goed genoeg deed. Daar werk je dan met een coach aan: je gaat kijken naar je opbrengst. Waar komt de gedachte vandaan dat iemand anders beter is? Ons vak is ontleden, we zijn net een chirurg. En dan niet gericht op het verleden, we gaan niet wroeten in de oorzaak. Coaching is gericht op de toekomst, altijd. Als je de pijn gevonden hebt, ga je kijken naar hoe je het dan wel wilt. En dat altijd op een manier die bij je past. Daar zit ook veelal het verschil tussen coaching en training. Bij training krijg je veel informatie waar een persoon zelf uit haalt wat hij wil. ‘Just in case’ noemen we dat. Coaching is op de persoon gericht, die kan zich niet verstoppen. En je krijgt steeds feedback. Coaching is daarmee veel directer, effectiever en in het nu. ‘Just in time’. Het idee dat coaching duur is, is daardoor ook achterhaald. Het resultaat is tienvoudig.”

CoachNetwerk inzetten of meer informatie?
In de brochure wordt ingegaan op wie er gebruik kan maken van CoachNetwerk, waarom de mantel er is, de breedte en diepte van alle ontwikkel- en coachvragen die je kunt onderbrengen bij CoachNetwerk, evenals de kosten.

De Standard Operating Procedure beschrijft hoe je aan de slag kunt met de coachvragen.

Gratis publicaties en handvatten ontvangen?
CoachNetwerk stuurt elke maand een artikel aan haar relaties over coaching en ontwikkeling van medewerkers. Om je aan te melden voor ontvangst van deze artikelen, kun je het formulier invullen.

In de spotlight

Archief